2009年2月
≪重要≫ 東京大学外国人留学生特別奨学制度 平成21(2009)年度
研究奨励費候補者の募集及び面接選考についてのお知らせ
平成21年4月に入学する修士課程1年生または博士課程1年生。(研究生も応募可)私費留学生を対象とする「東京大学外国人留学生特別奨学制度」研究奨励費受給者への応募を受付けています。つきましては、募集及び面接選考を以下の通り行ないます。
1.書類選考を実施
<応募締切日> 3月25日(水)16:00 必着 <書類提出先:医学系研究科国際交流室>
<提出書類>
@東京大学外国人留学生特別奨学制度平成21年度研究奨励費申請書 1枚
A具体的な研究計画書 1枚
* 日本語または英語。
* 第一筆者の論文がある場合には、その論文情報を記載してよい。ただし、論文情報を記載する場合も記載がない場合も同様にA4版片面1枚以内とする。
B推薦状を書いていただける教官2名の氏名・メールアドレス・内線番号情報
<提出方法> @、Aは原則、持参すること。ただしFAX・e-mail も可。
Bはe-mail のみ。(gaigak39@m.u-tokyo.ac.jp)宛に送信すること。
2.応募者の中から10名に対して、面接選考を実施
※面接を行なう者の発表予定日:3月30日(月)(e-mail 又は電話にて連絡)
<面接選考実施要領>
(1)日時:平成21(2009)年4月7日(火) 18:00〜20:00
※面接予定時間は対象者に追ってお知らせします。各自、予定時間の20分前には集合し、名前を呼ばれるまで「B07 留学生談話室」の前で待機していてください。面接時間は予定より早くなることがあります。
(2)場所:医学部総合中央館 B1F B07留学生談話室
(本郷キャンパス)
(3)発表内容・時間:一人8分
・研究発表(A:大学進学以降の研究実績)
(B:東京大学大学院での研究予定内容)AとBあわせて6.分
・質疑応答 2分
(4)使用言語:日本語または英語
※ 研究発表(oral presentation)には、プロジェクターとコンピューターとを国際交流室で用意するので、レーザーポインターを使って発表できます。一人につき、7画面までパワーポイントによるスライドが使用可。(A:これまでの研究実績を4画面以内 B:今後の研究予定内容を3画面以内 AとBあわせて7画面以内)、発表時間は6分以内となる。
発表用のファイル容量は7画面以内で動画も含めて5MB以内となる。
発表を始めて、5.5分後の時点でベルを鳴らします。残りは30秒です。
なお、発表当日に資料等を配布することはできません。(応募時に提出された研究計画書(A4版1枚)は当日審査員に配布されます。)
2009年4月7日(火)午後3時までにCD-RまたはUSBメモリーを国際交流室に持参するか、CD-Rを学内便で国際交流室に送付すること。なお、締切日時(4月7日(火)午後3時)以降は、一切変更を受け付けませんのでご注意ください。コンピューターのトラブルがあり得るため、研究発表時にも、自分のCD-RまたはUSBメモリーを持参して発表すること。
(5)結果発表:推薦決定者には、4月10日(金)にe-mail 又は電話にて連絡します。
3.医学系研究科から3名を推薦
※
応募時に申請書をFAXで提出した場合は、必ず原本も4月15日(水)までに提出すること。
医学系研究科・医学部 国際交流室
内線:23689 FAX:5803−1817
E-mail:gaigak39@m.u-tokyo.ac.jp
URL:http://square.umin.ac.jp/koryu/homepage00.html
≪Important≫2009 Screening for University
of Tokyo fellowship: (Tokyo Daigaku Gaikoku-jin Ryuugaku-sei Tokubetsu Shougaku
Seido)
We will start
accepting applications for this scholarship. Many students apply for this
scholarship, so candidates will be selected in the following two steps.
1. First
screening: Document-based screening
We will accept application forms from 10:00 on Wednesday the
4th of March until 16:00 on Wednesday the
25th of March. Applicants are required to submit a detailed research plan (in
Japanese or in English, 1 A4-size page). This research plan can include information on relevant papers published in (or
accepted for publication in) academic journals, but only if the applicant is
the first author. Whether or not such information is included, the research
plan must not exceed 1 A4-size page.
The application form must be submitted to the OIAA by
16:00 on Wednesday the 25th of March. The applicant must also notify
the OIAA of the contact information of two faculty members who can write
recommendation letters. All application procedures must be completed no
later than 16:00 on Wednesday the 25th of March. The application can
also be sent by FAX or e-mail.
Ten applicants will pass the document-based
screening. Only those ten will be informed of the result. Those
ten will be informed by e-mail or by phone, no later
than Monday the 30th of March.
2. Second
screening: Oral
Guidelines for the oral
presentations
(1)Time and date:
Tuesday the 7th of April, 2009. 18:00-20:00
The candidates will be
informed of the schedule by the OIAA.
If you are one
of the ten who will give an oral presentation, you should arrive at B07
OIAA
International Exchange Room, 20 minutes before the time scheduled for you oral
presentation, and wait in front of the room until your name is called. Interviews may start before the scheduled time.
(2)
Place: Room #B07 OIAA International Exchange Room,
in the basement of the Medical Library Building (Hongo Campus).
(3) Duration: 8 minutes per person
・ Oral Presentation of your
research: 6 minutes
・ Questions and answers: 2
minutes
(4) Language of your presentation: Japanese or English
Our office will
prepare a projector and a PC for your presentation.
You
can show up to 7 slides, using PowerPoint software.
The contents are as follows.
Part A, up to 4 slides: your
research since the time you entered university
Part B, up to 3 slides: your
plans for future research
The
size of your file must be less than 5MB.
The duration of the presentation (parts A and B) is
6 minutes per person.
A bell will ring 5.5 minutes after you start your
presentation. At that time, you will have 30 seconds in which to finish your
presentation.
After your presentation, there will be a 2-minute
question-and-answer period.
You need to bring your
presentation document (data) on a CD-R or USB Flash Drive to our
office, or send it to us by
campus mail.
We must receive your presentation document (data) by 15:00 on Tuesday
the 7th of April.
After that time, you will not be allowed to change
the contents of your presentation at all.
At
the time of your presentation, please be sure that you have with you a copy of
your
presentation
document (data) on a CD-R or USB Flash Drive, in case there is a problem with
the PC.
(5) Result of
the second screening
By Friday, the 10 th of April, those who passed the
oral presentation will be informed of the result by email or by phone.
3. Three applicants
will be recommended from the Graduate School of Medicine.
If
you submit the application form for the first screening by FAX, please make
sure to submit the original one by Wednesday the 15th of April.
Office of International Academic Affairs,
Graduate School of Medicine and Faculty of Medicine
Extension: 23689
Fax: 03-3815-9097
E-mail:gaigak39@m.u-tokyo.ac.jp